Sleutelwoord voor de begeleiding van de kinderen is het vergroten van hun zelfvertrouwen: toe maar, je kunt het! Kinderen begeleiden begint met kijken. Waar is het kind mee bezig? Hoe functioneert het in de groep? Wat probeert het te doen? Welk materiaal kunnen we aanreiken om bij die belangstelling aan te sluiten?
Het kan voor ouders prettig zijn om daarover met de pedagogisch medewerkers van gedachten te wisselen. Als er zorg is over de ontwikkeling van het kind, overleggen wij met de ouders of verzorgers welke stappen we kunnen ondernemen.
Elk kind ontwikkelt zich uiteraard in zijn of haar eigen tempo. In de ontwikkeling van het kind kunnen echter ook bepaalde factoren een rol spelen die belemmerend kunnen werken op het welbevinden. Te denken valt bijvoorbeeld aan voorsprong of achterstand op bijvoorbeeld motorisch gebied of de spraak en taalontwikkeling. In beide gevallen, een laag welbevinden of een opvallende ontwikkeling, is het van belang dit tijdig te signaleren. De methode van Kijk! Is een geschikt hulpmiddel om dit te kunnen doen. De observaties zullen volgens een afgesproken schema jaarlijks gedaan worden.